دانشگاه تهران دانشکدگان فارابی دانشکده مدیریت و حسابداری

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشگاه تهران

چکیده

پیشرفت سریع و شگرف فناوری همراه با افزایش روزافزون رقابت در بازارهای جهان مدیران واحدهای اقتصادی را به تولید محصولاتی با کیفیت بالا ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و در غایت کاستن از هزینه تمام شده کالا و خدمات ترغیب نموده است. از این رو جهت تحقق این انتظارات، تأمین اطلاعات مورد نیاز به صورت جامع برای سیستم حسابداری یک ضرورت است و به همین علت بسیاری از دست اندرکاران امور اقتصادی به تدریج از دیدگاههای سنتی مبتنی بر حسابداری بهای تمام شده فاصله می گیرند و به ایجاد سیستم مدیریت هزینه گرایش پیدا می کنند.
 سیستم مدیریت هزینه نوعی سیستم برنامه ریزی و کنترل است که براساس اطلاعات جامع طرح ریزی می گردد ، در دنیای امروز، حیات بسیاری از صنایع به توانایی آنان در افزایش دقت در سیستم مدیریت هزینه وابسته است که بر کاهش هزینه ها یا به تعبیر عام تر اقلام بهای تمام شده به عنوان مولفه ای مهم از عناصر مثلث بقا در تمام طول فرایند تولید و زنجیره ارزش متمرکز است افزایش رقابت، تمرکز بر مشتریان و شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موجب می گردد که مدیریت در محیطهای متغیر و جدید با شیوههای مدیریت در محیط ایستا متفاوت باشد.
در این راستا ظهور اندیشه های جدید تحت عنوان مدیریت استراتژیک از ویژگی های آن می باشد که لازمه آن طراحی و بکارگیری مدیریت تولید، بازاریابی ..... کاملاً متفاوت از گذشته است و این عوامل تمرکز استراتژیک بر مدیریت هزینه را افزایش می دهد، لذا مدیریت هزینه به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت سازمان جهت پیش برد اهداف عملیاتی بنگاه تلقی می گردیده که به عنوان بخشی از بهبود استراتژیهای سازمان در تلاش است تا بر افزایش کارایی و اثربخشی منابع و همچنین رشد عملکرد و سودآوری بنگاه ها اثرات قابل توجهی بگذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات