دانشگاه تهران دانشکدگان فارابی دانشکده مدیریت و حسابداری

مروری بر مفاهیم و چارچوب نظری حاکمیت شرکتی
مروری بر مفاهیم و چارچوب نظری حاکمیت شرکتی

مریم سهرابی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 1-14

چکیده
  حاکمیت شرکتی یکی از موضوعات با اهمیت روز و از مباحثی که نمی­توان به راحتی از کنار آن گذشت. این بحث در حال حاضر دغدغه تمام استفاده کنندگان اطلاعات مالی و خروجی بخش حسابداری یعنی صورت­های مالی و یادداشت­های ...  بیشتر
علم داده ها و متخصص علم داده در حسابداری
علم داده ها و متخصص علم داده در حسابداری

امیره نیکخواه

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 15-27

چکیده
  هدف علم داده که از ترکیب مباحث مختلفی به وجود آمده، استخراج مفهوم از داده و تولید خروجی­های داده‌محور است. لذا، ‌متخصصین علم داده کسانی تعریف می­شوند که می‌دانند چگونه می‌توان از انبوه اطلاعات ...  بیشتر
داده های بزرگ و لزوم کاربرد آن در آموزش حسابداری
داده های بزرگ و لزوم کاربرد آن در آموزش حسابداری

حیدر ربیعی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 29-53

چکیده
  در مدت اخیر، انجمن حسابداری آمریکا و همچنین سایر مراکز مختلف معتیر تدوین کننده برنامه­­های درسی و آموزشی رشته حسابداری و رشته مالی، تاکید فراوانی بر لزوم آموزش داده­های بزرگ و چگونگی بهره گرفتن ...  بیشتر
مروری بر انواع شرکتها و مفاهیم حقوق صاحبان سهام
مروری بر انواع شرکتها و مفاهیم حقوق صاحبان سهام

فاطمه سادات رسول زاده

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 54-82

چکیده
  حقوق صاحبان سهام معرف علایق سهام‌داران و صاحبان اصلی شرکت، نسبت به دارایی‌های خالص آن شرکت است. حقوق صاحبان سهام باقیماندۀ منافع مالکین شرکت را در دارایی­های شرکت، که پس از کسر بدهی­های آن شرکت، ...  بیشتر
کاربردهای یادگیری ماشین در حوزه مالی و حسابداری
کاربردهای یادگیری ماشین در حوزه مالی و حسابداری

حیدر ربیعی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 83-109

چکیده
  با توجه به پیشرفت مستمر در صنعت فناوری اطلاعات IT و تاثیر آن بر سایر حرفه­ها و مشاغل، یکی از واژه­های جدید و بسیار مهم مورد توجه این تحقیق کوچک قرار گرفته است. یادگیری ماشین به عنوان یکی از موضوعات داغ ...  بیشتر
نگاه کلی به مفهوم علامت تجاری،اهمیت ونحوه ارزشگذاری آن
نگاه کلی به مفهوم علامت تجاری،اهمیت ونحوه ارزشگذاری آن

حنان ربیعی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 110-124

چکیده
  طی سال­های گذشته مرسوم شد که مجله­ها و نشریات معتبر بین المللی، علامت تجاریهای برتر جهان را به عنوان یک دارایی نامشهود، پس از ارزشگذاری آن­ها را رتبه­بندی و به صورت گزارش منتشر می‌کنند. رتبه­بندی ...  بیشتر